SEO

SEO: zoekmachine-optimalisatie

SEO staat voor Search Engine Optimization: het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Of liever; voor mensen die zoekmachines gebruiken. Het helpt je om hoger in Google te komen en zo beter gevonden te worden op vooraf geselecteerde zoekopdrachten. Eigenlijk is het niets meer dan het bereiken van meer (be)zoekers voor je website. Dat kun je op verschillende manieren doen. Ik maak zelf het onderscheid tussen ‘technische SEO’ en ‘Content SEO’.

Technische SEO

Zoekmachine-optimalisatie zet je niet aan of uit, SEO is een continu proces waar veel tijd in gaat zitten. Dat is ook logisch: er zijn maar 10 plaatsen beschikbaar op de SERP (Search Engine Results Page, de pagina met zoekresultaten in Google). Je moet van goede huize komen om daar tussen te staan. Hiervoor zijn een aantal zaken van belang: als eerste ‘technische SEO’. Hierbij gaat het om het gebruik van titles, tags, meta-omschrijvingen en semantische code in de website. Zo laat je Google duidelijk weten wat het onderwerp is van je website en welke informatie waar te vinden is. Laat een website maken door Spynn, dan mag je er op vertrouwen dat dit goed voor elkaar is.

Content SEO

Naast de technische opmaak van de website (titles, meta, semantic code enz.) is het van belang dat je website de juiste inhoud heeft over het onderwerp waar jouw website over gaat. Hierbij zijn zoekwoorden en zoekopdrachten van belang. Hoe zoeken internetgebruikers naar jouw product of dienst? Welke zoekwoorden worden gebruikt en hoe is de concurrentie in deze zoekopdrachten. Ga je focussen op korte zoekopdrachten (short-tail) zoals ‘pennen’. Of ga je voor iets langere, specifiekere zoekopdrachten zoals ‘luxe balpen kopen’ (long tail). Goede SEO begint dus bij een zoekwoordenonderzoek en op basis daarvan wordt content voor je website geschreven.

Bovenaan in Google?

Helaas zie ik collega’s met regelmaat SEO aanbieden als een standaarddienst bij een website. Zo werkt het niet. Ik beloof je niet bovenaan te staan in Google. Tenminste, niet op zoekwoorden met veel concurrentie. Ik ga graag samen met jou op zoek naar jouw kansen op het gebied van SEO om die optimaal te benutten.

Maar al te vaak zie ik websites voorbij komen waarin het zoekwoord teveel gebruikt wordt. Dat leest niet alleen voor geen meter, het is ook nog eens slecht voor SEO. Google prikt hier dwars doorheen. Ze hebben er zelfs een woord voor: “keyword-stuffing”. Het heeft dus weinig zin honderdduizend keer hetzelfde woord te gebruiken om zo beter gevonden te worden. Wel moet je vooraan staan in nieuwe ontwikkelingen, moet je voldoende (soms veel) relevante content aanbieden en is het belangrijk om ‘aanzien’ te ontwikkelen door links naar jouw website. Jouw website moet de vraag van de zoeker het beste beantwoorden.

Schrijf voor je bezoekers, niet voor Google.

Wil je meer informatie over SEO? Neem dan contact op voor een vrijblijvend informatief gesprek.

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) van Spynn

Eerlijk advies

SEO zet je niet aan of uit, het is een lastig proces waar ik je graag bij help.

Techniek

Spynn zorgt voor de technische SEO, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

SEO Content

Een website laten maken betekent ook dat je website goede SEO-teksten moet hebben. Met mijn tips & tricks kun je dat ook zelf.

Hulp bij SEO

Heb je al een website, maar wil je graag hulp bij SEO, neem dan contact op.

Zoekwoordenonderzoek

Krijg meer inzicht in het zoekgedrag van jouw potentiële klanten en vertaal dit naar je website.

Persoonlijke aandacht

Ik vind het leuk mijn kennis te delen om je verder te helpen.

Lees meer over SEO op het blog